Spring naar inhoud

Linkbuilding

Is linkbuilding nodig?

Als je in een sterk concurrerende markt zit dan is linkbuilding bijna een must om hoger in Google te komen. De eerste drie posities in Google nemen zo’n 60% van alle kliks voor hun rekening. Staat je website op plek 9 of 10 dan ontvang je hooguit een paar procent van de bezoekers. Hoeveel links je nodig hebt voor een top 3 positie hangt af van van de branche en de locatie waar je gevestigd bent. Ben je een middenstander met een winkel in een dorp? Er zal dan weinig/geen concurrentie zijn en je webshop zal meestal zonder veel moeite op de eerste pagina van Google verschijnen.

Linkbuilder inhuren?

Wanneer er een sterke concurrentie is voor de zoekwoorden waarop je wilt worden gevonden kan een linkbuilder het verschil maken. De kunst is uiteraard wel om het juiste bedrijf te vinden. Vele op het internet prijzen zich aan als linkbuilder of seo-specialist maar zijn ze dat ook? Een ervaren linkbuilder zal een aantal referenties of certificaten kunnen overleggen. Bijvoorbeeld dat de persoon geaccrediteerd is als Google Analytics Certified Partner (GACP). Een linkbuilder kan natuurlijk ook aansprekende resultaten laten zien die voor andere klanten zijn verricht. Het is dan wel van belang om te kijken of die hoge posities er nog steeds zijn en voor welke competitieve markt dit werk is verrricht. Wanneer men in zee gaat met een (onervaren) linkbuilder die de verkeerde technieken gebruikt dan kan de webshop dramatisch zakken in de rankings.




Linkbuilding pakket

Linkbuilding wordt vaak aangeboden per pakket. Je krijgt dan een mix van links op websites, blogs, startpagina’s en social media. De prijzen varieren enorm. Een linkbuilding pakket dat honderden euro’s per maand kost is geen garantie voor kwaliteit. Een goed SEO bedrijf zal je links plaatsen op gerelateerde (niche) websites die een hoge kwaliteit hebben. Bij veel zoekoptimalisatie bedrijven worden de links echter op algemene artikel directories geplaatst. Die strategie heeft een hele tijd gewerkt maar lijkt zijn beste tijd te hebben gehad. De meeste artikel directories zijn in oktober 2014 afgestraft door Google en hebben o.a hun pagerank verloren.

Drop in Google

Een bekend zoekoptimalisatie bedrijf in Nederland werd in december 2014 door Google zwaar afgestraft omdat het een groot persoonlijk netwerk had van artikel websites. Een groot deel van dit netwerk was van inferieure kwaliteit en volgepropt met links. De klanten waren voornamelijk webshop eigenaars die het linkbuilden hadden uitbesteed. Webshops die geheel afhankelijk waren van deze backlinks hebben een grote duikeling gemaakt in de rankings van Google. Degenen die slechts den dele hun links bij het SEO bedrijf hadden afgenomen konden zich (voorlopig?) redelijk handhaven in de zoekresultaten. De ontevreden klanten hebben waarschijnlijk het nakijken nu het faillisement is aangevraagd. Het SEO bedrijf heeft zich ingedekt via de algemene voorwaarden en gaat weer verder met hun business maar nu onder een nieuwe naam.