Spring naar inhoud

Hoger in Google

Hogere ranking in Google
De invloeden om goed te ranken in Google zijn een goed bewaard geheim. Zoekmachine optimalisatie specialisten weten dat er thans meer dan 200 algoritmes zijn die een ranking bepalen. De belangrijkste factoren waar je thans rekening mee moet houden om hoger in Google te raken zijn goede content en kwalitatieve backlinks.

Zoekterm in de domeinnaam & EMD

EMD betekent ‘Exact Match Domain’. Het kan uit een enkele zoekterm bestaan of uit een combinatie ervan zoals geldlenen, laptopkopen of goedkopevliegtickets. EMD’s kunnen nog steeds een goede boost geven aan de ranking als er goede content op de website staat. Google veranderde in 2012 het algoritme van de EMD’s zodanig dat EMD’s met weinig content niet zo makkelijk meer een hoge positie in de zoekmachine konden krijgen. De zoekterm in de domeinnaam was een aantal jaren geleden een zwaarwegende factor dat je ranking een flinke boost gaf. Het werkt in 2015 nog steeds maar de invloed ervan is minder geworden. Begint de domeinnaam met de zoekterm dan is de invloed het sterkst.

Eigen landencode is belangrijk

Websites met een eigen landcode worden door bezoekers meer vertrouwd dan websites met een internationale extensie. Uit een onderzoek van MOZ (december 2014) bleek dat veel bezoekers vaak weinig benul hadden van internationale TLD’s. De .com en .org werden bijna altijd herkend maar op de vraag waar .Ca voor stond wist 62% dat het om Canada ging. Een minderheid van 23% van de Amerikanen dacht dat Californie bedoeld werd. Op de vraag wat Thefamily.tv betekende antwoordde 51% dat er een TV-show mee bedoeld werd terwijl 44% dacht dat het van alles kon betekenen. Toen een engelse co.uk website getoond werd met medische content vond 24% van de ondervraagden de inhoud minder betrouwbaar dan op een site met een .com. Ook werd de vraag voorgelegd wie de meest vertrouwbare levering had: Amazon.co.jp, BestBuy.com of waren ze gelijkwaardig? Van de ondervraagden in Amerika dacht 39% dat beide bedrijven gelijkwaardig als leverancier zouden zijn terwijl 42% koos voor BestBuy.com. Slechts 19% bracht zijn stem uit op Amazon.co.jp.

Linkbuilden

Tien jaar geleden was het een kwestie van zoveel mogelijk links ruilen met andere willekeurige websites. Het maakte niet uit met wie; de pagerank van de pagina was doorslaggevend bij een linkruil. Linkbuilden is anno 2015 nog steeds een zware factor maar de opzet is wel veranderd. Het is nu belangrijk om alleen relevante links te verzamelen zonder direct terug te linken. Ongerelateerde links kunnen verkeerd uitpakken en de ranking verlagen. Meer nieuws is te lezen op seo optimmalisatie.

Titel Tag & beschrijving

De Titel tag is belangrijk want het vertelt de bezoeker waar de pagina over gaat. Wanneer de zoekterm vooraan in de titel werd gezet was dit meer gunstig om te ranken dan wanneer het zoekwoord achterin de titel stond. Ook in de beschrijving tag dient de zoekterm een goede positie vooraan te krijgen.

Zoekterm & Content

De zoekterm moet met mate vermeld worden op de pagina (ongeveer 2-3%). De content wordt steeds belangrijker. Pagina’s die in de top 3 staan hebben over het algemeen een stuk meer content dan pagina’s die op plek 8-10 staan. Uit een onderzoek van MOZ bleek ook dat SEO-specialisten in 2014 een flink stuk van hun budget uitgaven aan goede content schrijven.